Zarząd Morskiego Portu Gdynia odrzucił ofertę konsorcjum Unity Line i Best Ferries Alliance w postępowaniu przetargowym na realizację połączeń z Publicznego Terminala Promowego, podzielonym na dwa pakiety. Pierwszy pakiet będzie obsługiwała Stena Line, która od lat z dużym powodzeniem realizuje połączenia na trasie Gdynia – Karlskrona.
W czerwcu 2022 roku w gdyńskim porcie morskim oddany do użytku został
Publiczny Terminal Promowy. Nowoczesny obiekt znajduje się w pobliżu wyjścia na morze, co w porównaniu z poprzednią lokalizacją w rejonie Bałtyckiego Terminala Kontenerowego umożliwiło znaczące skrócenie czasu manewrów. Nowy terminal promowy zapewnił także znacznie lepszy, wygodniejszy dojazd dla kierowców i dużo wyższy standard obsługi pasażerów, a także – co chyba najistotniejsze – możliwość obsługi jednostek o długości na poziomie 240 metrów. Tak duże promy, czyli Stena Ebba i Stena Estelle z serii E-Flexer, zawijają już do Gdyni, obsługując w barwach Stena Line (to szwedzka spółka, będąca potentatem na europejskim rynku promowym) wraz z mniejszą jednostką Stena Spirit relację do Karlskrony w południowej części Szwecji.
Łączna wielkość nakładów inwestycyjnych przeznaczonych na budowę gdyńskiego Publicznego Terminala Promowego wyniosła 290 mln zł. Projekt ten był współfinansowany ze środków unijnych – przyznana na ten cel dotacja wyniosła blisko 117 mln zł. We wniosku o dofinansowanie zawarto założenie, że terminal promowy będzie obsługiwany przez co najmniej dwóch operatorów, jednak od momentu jego otwarcia wciąż jedynym pozostaje Stena Line.
Zarząd Morskiego Portu Gdynia podejmował już próby wyłonienia drugiego, jednak kończyły się one ostatecznie niepowodzeniem, pomimo przymiarek do wejścia Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. W ostatnich dniach dowiedzieliśmy się, że kolejne podejście także okazało się nieudane. ZMPG rozstrzygnął bowiem przetarg na obsługę połączeń promowych, podzielony na dwa pakiety.
W ramach pierwszego pakietu Stena Line w dalszym ciągu będzie obsługiwać relację Gdynia – Karlskrona (w latach 2026-2032). W przypadku obydwu pakietów wpłynęły również oferty konsorcjum Unity Line i Best Ferries Alliance, jednak w pierwszym oferta ta została odrzucona, natomiast w odniesieniu do drugiego pakietu podjęto decyzję o unieważnieniu postępowania. Przypomnijmy, że Unity Line to polski operator promowy, należący do Polskiej Żeglugi Morskiej, który wykorzystuje zarówno jednostki swojego właściciela, jak i prywatnego armatora EuroAfrica. Z kolei Best Ferries Alliance to nowa spółka, powołana przez Żeglugę Polską (spółka zależna PŻM), Hass Shipping (właściciel EuroAfriki) oraz przywołaną wcześniej PŻB (to polski operator promowy, realizujący przewozy pod marką Polferries.
Spółka ta powstała w ramach zapowiadanej przez rząd konsolidacji polskich operatorów promowych. Jak poinformował "Puls Biznesu", udziałowcem tego podmiotu została również... Korporacja Budowlana DORACO.
Rzecznik prasowy PŻM Krzysztof Gogol w wypowiedzi dla portalu Trójmiasto.pl poinformował, że komisja przetargowa uznała ofertę konsorcjum w odniesieniu do pakietu pierwszego za niemożliwą do wykonania. – Z powyższym rozstrzygnięciem komisji przetargowej organizatora nie zgadzamy się, uznajemy je za nieznajdujące uzasadnienia w materiale oferty, a także za lekceważące wieloletnie doświadczenie polskich operatorów promowych, którzy stoją za konsorcjum – stwierdził Krzysztof Gogol. Polskie konsorcjum stoi na stanowisku, że przyjęcie jego oferty gwarantowałoby wyższe przychody dla Portu Gdynia, który jednak stanowczo nie zgadza się z takim postawieniem sprawy. Dodajmy, że jakiekolwiek informacje dotyczące oferty Unity Line i Best Ferries Alliance nie są obecnie znane.
Dziwi natomiast fakt, że wspomniana PŻB wciąż realizuje połączenia promowe do Nynäshamn w aglomeracji sztokholmskiej z Terminala Promowego Westerplatte w Gdańsku, który jest dalece mniej funkcjonalny i wygodny dla użytkowników niż nowoczesny obiekt w Gdyni, choć jego niewątpliwym atutem jest bardzo dobre połączenie drogowe – znajduje się na początku drogi krajowej nr 89, która zapewnia dogodny dojazd do drogi ekspresowej S7 i dalej do drogi ekspresowej S6 i autostrady A1. Przypomnijmy, że w roku 2021 w stosownym postępowaniu ZMPG powierzył uruchomienie przewozów obok Stena Line właśnie PŻB – miały być one realizowane w latach 2021-2025, jednak polski armator nigdy ich nie uruchomił.